Hvordan avslutte depositumskonto?
Når en leieavtale nærmer seg slutten, er det en rekke formaliteter som både utleier og leietaker må forholde seg til. En av de aller viktigste er avslutning av depositumskonto.
Ved avslutning av leieforholdet, er det avgjørende at begge parter følger korrekt prosedyre. Dette for å sikre en smidig avslutning og tilbakebetaling av depositumet.
Prosessen med å avslutte depositumskonto innebærer at både utleier og leietaker må være enige om hvordan depositumet skal fordeles. Utleier skal gi sitt samtykke til banken for utbetaling av depositumet til leietakeren, forutsatt at leietakeren har oppfylt sine forpliktelser etter leiekontrakten.
I denne artikkelen vil vi utdype og forklare hvordan du bør gå frem for å avslutte depositumskontoen på en effektiv og ryddig måte for begge parter.
Vi vil også illustrere hvordan vi i Utleietall kan bistå i denne prosessen for å gjøre jobben enklere for deg som utleier.
Viktig å tenke på før du setter i gang
Det er viktig å presisere at prosessen med å avslutte depositumskonto skal være transparent for begge parter.
Depositumet skal frigis til leietaker eller betales til utleier helt eller delvis. Dette avhengig av om det er mislighold i forhold til leie, eller om det har oppstått noen skader på boligen i løpet av leieforholdet.
Har banken skriftlig samtykke fra en av partene, så kan banken utbetale til den andre parten. Det enkleste er derfor å bli enige.
Utbetaling av depositumet skal skje så raskt som mulig etter avslutning av leieforholdet.
Avslutte depositumskonto – det som er utleiers ansvar
Har du som utleier krav mot leietaker, så må leietaker samtykke skriftlig i at du skal ha deler av eller hele depositumet. Ved samtykke vil banken betale pengene til utleier. Skulle leietaker ikke være enig så må man kontakte banken.
Når utleier skal avslutte depositumskonto er det egne regler for når banken har plikt til å betale ut. Sett deg derfor inn i hva slags ansvar du har ved avslutning av leieforholdet.
Banken betaler ut depositum til utleier dersom utleier kan dokumentere manglende betaling av leie, og kan bekrefte at leieavtalen er avsluttet. Utbetalingen forutsetter at depositumskontoen er i banken leietaker betaler husleien til. En annen forutsetning er at leietaker ikke har opprettet sak innen 5 uker etter å ha mottatt varsel om utbetaling.
Har du andre krav mot leietaker annet enn ubetalt husleie, og leietaker motsier seg krav i depositumet, må du gå til sak. Når dommen for kravet er avgjort eller utleier har fått leietakers samtykke, kan banken utbetale depositumet til utleier.
Skulle utleier og leietaker være uenige om krav i depositumet, så kan de få en vurdering av saken via Husleietvistutvalget. Les mer om hvordan du går frem for å føre en sak i Husleietvistutvalget her.
Trenger du som utleier input når det kommer til hvilke situasjoner man kan fremme krav? Trenger du også hjelp til hvordan man går frem? Vi i Utleietall kan hjelpe deg med dette.
Våre erfarne utleiemeglere tar hånd om dokumentasjon, prosess og rådgivning.
Kontakt oss her for mer informasjon.
Avslutning av depositumskonto – det som er leietakers ansvar
Når leieforholdet avsluttes kan leietaker be om å få depositumet utbetalt.
Dersom utleier samtykker skriftlig at leietaker skal ha depositumet tilbake, vil banken utbetale summen til leietaker.
Skulle ikke utleier være enig, så kan leietaker gå i banken for å kreve pengene utbetalt. Besvarer ikke utleier på krav om utbetaling innen 5 uker med dokumentasjon på at leietaker enten skylder husleie eller at søksmål er reist om kravet, så avsluttes depositumskontoen og pengene blir utbetalt til leietaker.
Det er egne regler for når banken har plikt til å betale ut til leietaker. Leietakere må derfor sette seg inn i hva slags ansvar de har ved avslutning av leieforholdet.
Når kan partene fremme krav dekket av depositum?
Det kan oppstå uenigheter. Det kan være skader på boligen eller ubetalte leiebeløp, som kan føre til krav fra begge parter. Men når kan man egentlig fremme krav?
Nedenfor vil vi belyse de vanligste situasjonene hvor utleier eller leietaker kan fremme krav. Alt for at du skal kunne være bedre rustet til å håndtere eventuelle utfordringer som måtte oppstå ved avslutning av depositumskonto.
Manglende betaling av husleie
Hvis leietakeren ikke har betalt all skyldig husleie ved avslutningen av leieforholdet, kan utleier kreve å holde tilbake en del av depositumet for å dekke de utestående beløpene.
Skader på boligen
Dersom utleier oppdager skader på boligen som går utover normal slitasje, kan utleier kreve deler av eller hele depositumet for å dekke kostnadene ved reparasjonene. Dette er eksempelvis skader på vegger, gulv, inventar eller andre installasjoner som var i boligen ved leiestart.
Ubetalte regninger
I tilfeller hvor leietakeren har ansvar for visse regninger, som strøm, vann eller internett, og disse ikke er betalt ved leieforholdets slutt, kan utleier kreve at disse beløpene trekkes fra depositumet.
Manglende rengjøring
Hvis boligen ikke er tilstrekkelig rengjort ved utflytting, kan utleier kreve å bruke depositumet til å dekke kostnadene for profesjonell rengjøring.
Misbruk av depositum
Hvis utleier bruker depositumet til andre formål enn det som er avtalt i leiekontrakten. Da kan leietakeren ha grunn til å fremme krav om tilbakebetaling av hele eller deler av depositumet.
Tvist om leiekontrakten
Ved uenighet om tolkning av leiekontrakten. For eksempel hva som utgjør normal slitasje eller hva som er leietakerens ansvar. Slike situasjoner kan føre til krav fra begge parter.
Urimelige krav
Hvis utleier fremsetter urimelige krav. For eksempel ved å kreve erstatning for forhold som leietakeren ikke er ansvarlig for, kan leietakeren motsette seg kravene, og kreve full tilbakebetaling av depositumet.
Brudd på vilkår for depositumskonto
Hvis utleier har oppbevart depositumet i strid med loven. Eksempelvis ved å ikke sette det på en separat depositumskonto, kan leietaker ha krav på kompensasjon.
Disse situasjonene illustrerer hvor viktig det er å ha klare avtaler og dokumentasjon for tilstanden på boligen både ved innflytting og utflytting. Begge parter bør være kjent med sine rettigheter og plikter i henhold til leiekontrakten og gjeldende lovverk.
Hvordan avslutte depositumskontoen? Steg for steg
Å avslutte depositumskonto som utleier krever grundig forberedelse og nøye oppfølging av prosessen. Dette for å sikre at alt går riktig for seg. Slik går du frem for å avslutte depositumskontoen:
Gjennomfør grundig inspeksjon av boligen
Sammen med leietaker for å identifisere eventuelle skader og/eller mangler. Lag en skriftlig rapport som begge parter signerer, inkludert bilder som dokumenterer boligens tilstand. Eventuelle skader utover normal slitasje bør dokumenteres nøye, og du bør innhente kostnadsoverslag for nødvendige reparasjoner.
Kontakt banken og gi samtykke
Er alt i roden kan du kontakte banken for å gi ditt samtykke til at depositumet tilbakebetales til leietakeren.
Skriftlig begrunnelse ved behov
Dersom det er behov for å trekke fra depositumet for slike reparasjoner eller ubetalte leiebeløp, må du gi en skriftlig oversikt til leietakeren med begrunnelse for hvert trekk.
Enige? Kontakt bank for gjennomføring av utbetaling
Når dere er enige om beløpet som skal utbetales, kontakter du banken for å gjennomføre utbetalingen av resterende depositum til leietakeren. Ha all nødvendig dokumentasjon klar, som leiekontrakt og eventuelle kvitteringer for utførte reparasjoner, for å unngå forsinkelser i prosessen.
Har du manko på tid til inspeksjon av bolig, dokumentere boligens tilstand og kontakt med banken?
Dette er oppgaver Utleietall kan ta for deg. Eventuelt kan vi bistå med rådgivning dersom du har spørsmål rundt det å avslutte depositumskonto.
Uansett hvordan du ønsker å gå frem for å avslutte depositumskontoen, så skreddersyr vi en løsning som passer for deg og dine behov.
Uenige om fordeling av depositum?
Det kan oppstå situasjoner hvor konflikter og uenigheter blir vanskelige å løse på egen hånd.
Det er i disse tilfellene at man bør gå til Husleietvistutvalget. HTU er et spesialisert organ som håndterer tvister knyttet til leie av bolig.
I artikkelen om Husleietvistutvalget kan du lese mer om hvilke tilfeller HTU kan være til hjelp og hvordan prosessen fungerer. Sikre dine rettigheter og få en rettferdig løsning.
Utleietall
- Erfarne utleiemeglere
- Regnskap og årsoppgjør
- Drift og vedlikehold
- Gode leiepriser
- Vi tilpasser løsning etter ditt behov