Depositumskonto

Alt om depositumskonto

Som utleier er det essensielt å forstå hvordan depositumskonto fungerer.

Dette for å beskytte dine økonomiske interesser, samt sikre en rettferdig håndtering av depositum.

Forstå alle detaljer knyttet til depositumskonto og sikre et trygt og problemfritt leieforhold.

Depositumskonto er ikke bare en formalitet, men et viktig verktøy. Et verktøy for å håndtere depositum på en korrekt og transparent måte. Jo mer du som profesjonell utleier vet om depositumskonto, dess enklere kan du navigere i krav og forvalte depositumet på en effektiv måte.

Her kan du lese mer om hvorfor det er påkrevd å bruke depositumskonto, hvordan prosessen fungerer og hvem som er ansvarlig for å opprette denne kontoen.

Må man ha depositumskonto ved utleie?

Ja. Dersom det er avtalt at leietaker skal stille depositum ved leie av bolig, så er det krav om at depositumet skal settes inn på en egen depositumskonto.

Med en depositumskonto er pengene trygt plassert. Summen kan bare brukes i henhold til avtalte betingelser, noe som beskytter både leietakerens og utleierens interesser. Det skaper en trygghet for begge parter i leieforholdet.

Hvorfor må depositum på sperret depositumskonto?

Fordi depositumet skal fungere som sikkerhet. Utleier skal være sikker på at pengene er tilgjengelige ved mislighold fra leietaker. Depositumet er leietaker sine penger og leietaker skal kunne være sikker på at utleier ikke bruker av depositumet.

Hadde kontoen vært åpen for en eller begge parter, så kunne det fort oppstått problemer.
Eksempelvis dersom en av partene tar ut penger for bruk til noe som er ikke er avtalt. Da forsvinner begge parters sikkerhet.

Uten sperret depositumskonto ville utleier stått uten sikkerhet, dersom det skulle oppstå mislighold av leie eller annet. Leietaker ville stått uten en sikkerhet dersom utleier kunne benyttet seg av depositumet til annet enn det depositumet er ment for.

Settes pengene på en sperret konto, blandes ikke summen med utleierens og leietakers private midler.

Det gir trygghet og sikkerhet.

Hvem kan ta ut penger fra depositumskontoen?

Ingen av partene ta ut penger fra depositumskontoen på egenhånd.

Med mindre det er oppstått mislighold.

Med sperret konto får leietaker og utleier kun tilgang til å se saldoen.

Utleier kan kreve penger utbetalt fra depositumskontoen dersom leietaker ikke betaler husleie, misligholder eller påfører skade på bolig. Det enkleste er at partene avtaler og spesifiserer krav som skal dekkes allerede i utleiekontrakten, slik at de på forhånd er enige.

Ved uenighet kan utleier få ut penger fra depositumkontoen for å dekke ubetalt husleie – dersom dette kan dokumenteres ovenfor banken.

Tvister avgjøres av Husleietvistutvalget eller domstolene. Leietaker har krav på å få tilbake depositumet og rentene ved avslutning av leieforholdet, så lenge utleier ikke har gjort krav på dekning av husleie eller annet. 

Hvem oppretter depositumskonto?

Utleier skal opprette sperret depositumskonto i leietakers navn. Utleier betaler også gebyret for opprettelse av kontoen.

Som utleier har du sikkert erfaring med å måtte sette opp depositumskonto. Gjøres feil, som eksempelvis å sette depositum inn på egen husleiekonto, eller annen konto som ikke er beregnet som depositumskonto, så kan leietaker når som helst kreve å få pengene tilbakebetalt – med forsinkelsesrenter.

Derfor er det viktig å sette opp depositumskontoen på riktig måte.

Har du manko på tid, ressurser og kunnskap om dette?

Du kan enkelt slippe denne oppgaven ved å sende oss en henvendelse. Våre utleiemeglere i Utleietall tar seg av denne jobben for deg.

Husk dette før du skal opprette depositumskonto

Før opprettelse av depositumskonto bør utleier huske at det må lages en avtale for betaling av depositum.

Depositumsavtale bør helst inngås før den bindende husleieavtalen inngås. Glemmer du det, kan du risikere å ikke kunne kreve betaling av depositum.

Avtale om betaling av depositum er hos Utleietall en del av leiekontrakten. Leiekontrakten er ikke bindene før depositumet er innbetalt til depositumskontoen.

For å opprette depositumskonto må både leietaker og utleier være kunde i banken kontoen skal opprettes i.

I dag kan du opprette depositumskonto digitalt uten fysisk oppmøte. Begge parter må legitimere seg med BankID. Vanlig pris på depositumskonto er fra 500 kr, men kan variere fra bank til bank.

Ønsker du hjelp med avtale om betaling av depositum i husleiekontrakten? Trenger du i tillegg hjelp med å sette opp selve depositumskontoen?

Dette er oppgaver Utleietall fikser for deg. Vi kan gi rådgivning og besvarer også spørsmål rundt depositumskonto.

Hvor stort skal depositumet være?

I de fleste tilfeller utgjør depositumet 3 eller 6 måneders husleie. Som utleier kan du ikke la depositumet overstige 6 måneders husleie, ifølge husleieloven.

Depositumsbeløpet kan endres i takt med husleiebeløp. I praksis betyr det at hvert år som leien justeres med KPI, bør også størrelsen på depositumet justeres.

Leietaker betaler ikke depositum – hva nå?

Først og fremst er det viktig å sørge for å ikke komme i en slik situasjon.

Leietaker bør ikke få tilgang til leieobjektet før depositumskonto er opprettet og depositumspengene er inne på kontoen. Vi i Utleietall har kontrakter og rutiner som ivaretar dette.

Står du i en situasjon hvor leietaker ikke betaler depositum, så har du som utleier flere alternativer for å håndtere situasjonen:

Sjekk leieavtalen

Sjekk leiekontrakten for hva som faktisk er avtalt.

Har du en leiekontrakt uten avtale om depositum så er dette grunnen. Sørg for at avtalen inkluderer avtale om depositum, så slipper du å komme i en slik situasjon.

Ønsker du hjelp med dette så kan du benytte Utleietall, din utleiemegler i Oslo.

Påminnelse og dialog

Er depositum avtalt bør du minne leietakeren om betalingsforpliktelsen.

Forsøk å finne en løsning gjennom dialog. Ofte kan det være snakk om misforståelser, eller midlertidige økonomiske vanskeligheter som leietakeren kan ha.

Lag en frist og eventuelt en betalingsplan

Det kan være hensiktsmessig å gi en kort frist for å betale depositumet og samtidig vurdere om det finnes en betalingsplan som kan hjelpe leietakeren med å oppfylle sine forpliktelser.

Mulighet for midlertidig avtale

Dersom leietaker fortsatt ikke betaler depositum etter påminnelse og frist, bør utleieren vurdere om det er mulig å inngå en midlertidig avtale som gir leietakeren litt mer tid, eller om det er nødvendig å gå videre med mer formelle tiltak.

Vurder å heve leiekontrakten

Dersom leietakeren fortsatt ikke betaler depositumet etter gjentatte oppfordringer, kan du som utleier i verste fall vurdere å heve leiekontrakten.

Ifølge norsk husleielov har utleieren rett til å heve leiekontrakten hvis depositumet ikke er betalt innen en rimelig frist etter at det er avtalt. En slik handling bør imidlertid betraktes som en siste utvei, da det innebærer å avslutte leieforholdet og potensielt føre til juridiske konsekvenser for begge parter.

Vurder juridisk rådgivning

Kanskje behøves veiledning om hvordan man bør gå frem i slike situasjoner. Dette for å sikre at alle skritt tas i samsvar med gjeldende lover og regler.

Hvis dette krever for mye tid og ressurser så kan vi i Utleietall ta denne dialogen. Utleietall håndterer situasjonen for deg, og vil følge opp betalingen fra leietaker.

Vi sender påminnelser og setter frister. Ved behov kan vi også forsøke å inngå midlertidig avtale, samt sette i gang andre tiltak som møte eller samtale for at leietaker skal betale.

Alt for at leieforholdet så smidig som mulig skal kunne fortsette.

Utleietall

  • Erfarne utleiemeglere
  • Regnskap og årsoppgjør
  • Drift og vedlikehold
  • Gode leiepriser
  • Vi tilpasser løsning etter ditt behov