Depositumskonto

Depositumskonto – nyttig å vite for utleier

Som utleier er det viktig å vite hvordan en depositumskonto fungerer. Den sikrer økonomien din og gir en rettferdig og transparent håndtering av depositumet.

En depositumskonto er et viktig verktøy for korrekt og transparent håndtering av depositum.

Jo mer du som utleier vet om depositumskonto, dess enklere kan du navigere i krav og forvalte depositumet på en effektiv måte.

Må man ha depositumskonto ved utleie?

Hvis leietaker skal stille med depositum ved leie av bolig, skal depositum settes inn på en egen sperret konto, kalt depositumskonto. Da er pengene trygt plassert.

Summen kan bare brukes i henhold til avtalte betingelser, noe som beskytter både leietakerens og utleierens interesser. Det skaper en trygghet for begge parter i leieforholdet.

Hvor stort skal depositumet være?

Depositumet er vanligvis tre eller seks måneders husleie og kan ikke overstige seks måneder, ifølge husleieloven.

Justeres husleien med KPI, bør også størrelsen på depositumet justeres i takt med leien.

Hvorfor er en depositumskonto sperret?

En sperret konto gir sikkerhet for utleier og trygghet for leietaker. Pengene kan frigjøres kun ved dokumentert mislighold etter avtale.

Dette for å unngå at partene bruker pengene til annet enn hva de er ment for.

Hvem kan ta ut penger fra depositumskontoen?

Ingen kan ta ut penger alene; utleier kan kreve uttak ved dokumentert mislighold, for eksempel manglende betaling eller skader på boligen.

Ved utflytting kan leietaker få depositumet utbetalt hvis utleier ikke gjør krav på dekning av husleie. Tvister avgjøres i Husleietvistutvalgeteller domstolene.

Hvem oppretter depositumskonto?

Etter at leiekontrakten er signert av begge parter, oppretter utleier sperret depositumskonto. Den opprettes i leietakers navn. Utleier betaler gebyret.

Settes depositumet på en annen type konto, kan leietaker når som helst kreve å få pengene tilbakebetalt – med forsinkelsesrenter.

Som utleier kan du enkelt slippe oppgaven. Våre utleiemeglere tar seg av denne jobben.

Opprettelse av depositumskonto – Husk dette

  • Før opprettelse av depositumskonto bør utleier huske at det må lages en avtale for betaling av depositum, eksempelvis som en del av leiekontrakten. Glemmes det, kan man risikere å ikke kunne kreve betaling av depositum.
  • Leietaker og utleier må være kunde i banken kontoen opprettes i og leietaker må signere.
  • Bestilles depositumskonto digitalt uten fysisk oppmøte, gjøres dette via nettbank eller mobilbank med BankID. Pris varierer fra gratis depositumskonto til rundt 500 kr.
  • Dersom dere ønsker å opprette kontoen sammen, så kan dere møte opp i banken. Utleier og leietaker må da ta med seg pass.
  • For å kunne opprette en slik konto, må leietaker være over 18 år gammel.
  • Før opprettelse av depositumskonto: sammenligne vilkår i ulike banker for best mulig rente og gebyr. Enkelte banker har egne løsninger for utleiere med flere leieforhold.
  • Sjekk om banken tilbyr digital signering. Dette kan spare tid, redusere behovet for fysisk oppmøte og gjøre hele prosessen mer oversiktlig.

    Ønsker du hjelp med avtale om betaling av depositum og med å sette opp kontoen?

Vi kan gi rådgivning, bistå i arbeidet og besvare spørsmål.

Sikre en trygg leieavtale

En depositumskonto gir både utleier og leietaker økonomisk trygghet og forutsigbarhet.

Velges en profesjonell løsning unngås unødvendige konflikter. Depositumet vil håndteres i henhold til loven.

Du kan opprette depositumskonto selv digitalt, men ønsker du personlig bistand, kan du komme innom oss for veiledning og hjelp med hele prosessen. Vi sørger for at alt blir korrekt utført i henhold til loven.

Utleietall gjør leieprosessen enklere for deg.

Utleietall

  • Erfarne utleiemeglere
  • Regnskap og årsoppgjør
  • Drift og vedlikehold
  • Gode leiepriser
  • Vi tilpasser løsning etter ditt behov

Ønsker dere å avslutte depositumskonto? Les mer her om hvordan avslutte kontoen.